Familjen

Direktlänk till inlägg 16 mars 2009

Jessica dålig igen...

Av Olsson - 16 mars 2009 09:55

Goddagens!

Skulle gått till skolan idag men har fått vara hemma med Jessica och ringt til hennes läkare för hennes mage är körig igen, hon tycker att det känns som en klump i halsen och att det känns som att hon behöver kräkas (hon gjorde det tillslut i morse...).Så jag har ringt till barnkliniken där hon gått och fick tag i en sköterska som var sur..., - hon har inte varit här på över ett år! hmmm nej jag kommer ju inte in var gång hon mår dåligt och kräkts då skulle jag varit hos er varje vecka sa jag.... tillslut fick jag en telefontid tills i morgon, vilket betyder att läkaren ringer upp en viss tid. Så vi får vänta tills i morgon och höra vilka tabletter hon skall ta och hur länge hon skall ta dem. Tabletterna som hjälpt hennes bäst innan var Lanzo och Losec mups.


Vad är refluxsjukdom?

När magsyra kommer upp i matstrupen kallar man det för reflux. Hos de flesta orsakas detta av att den övre magmunnen, som sitter mellan magsäcken och matstrupen och som ska hållas stängd när man inte äter eller dricker, har ett för lågt tryck. Personer med gastroesofageal refluxsjukdom har reflux flera gånger dagligen och är i allmänhet allvarligt besvärade av det.


Magsyran som löser upp maten i magsäcken består bland annat av saltsyra och ämnen som löser upp proteiner. Slemhinnan i magen skyddar magsäcken så att den tål den starka magsyran. Däremot är slemhinnan i matstrupen känsligare. Får man upp stora mängder syra, eller om syran får ligga kvar för länge, irriterar den matstrupen genom sin sura och frätande verkan. Händer detta ofta leder det inte bara till obehag utan kan dessutom vara direkt skadligt för matstrupen.


Magsyra produceras av magsäckens parietalceller. Människans magsäck innehåller ca 1 miljard parietalceller som dagligen producerar mellan 2 och 3 liter magsyra. Den del av parietalcellen som tillverkar syran kallas en protonpump.


Parietalcellerna tillverkar saltsyra med ett pH på 0,8. Det är 50 gånger surare än ättikssprit. Det är därför lätt att förstå att saltsyran kan ge upphov till obehag när den kommer upp i matstrupen.


informationen hämtad från http://www.magskolan.se/


 
 
Bettan

Bettan

16 mars 2009 14:05

Oj, det lät besvärligt!
Hoppas dottern snart får någon lindring på problemet!
Krya på Er!

http://coolbettan.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Olsson - 17 september 2013 18:46

ojoj vad tiden går fort... och så mycket det hänt sen sist jag skrev...(men jag kommer inte att skriva om allt här...)   Jag och maken har varit på 2 semesterresor en till Thailand i mars och en till USA i juli/augusti! Till Thailand vill vi åka ...

Av Olsson - 24 januari 2013 23:07


jobbade jag båda dagarna så helgen gick fort... jobbar 7-15.30 och är helt slut när man kommer hem får inte mycket gjort, maken gjorde mat i helgen skönt att man slapp göra det i allafall    I måndags var jag ledig och då vaknade jag med världen huvu...

Av Olsson - 16 januari 2013 20:45

Idag åkte jag över till Danmark med några av mina arbetskamrater och det var super trevligt, vi åkte Öresundståget över till Fields, många butiker och det var rea!!! Hur bra som helst, köpte lite kläder och lite saker till bakning och några saker til...

Av Olsson - 15 januari 2013 21:31

var jag ledig!! Härligt med lediga helger, jobbar ju varannan helg så man uppskattar verkligen när man är ledig. I fredags tog vi det lungt, lördagen åkte jag och Maria o handlade på Outleten där hittade jag ett spel Bezzerwizzer som var nedsatt till...

Av Olsson - 11 januari 2013 22:55

dottern har nu åkt till USA där ska hon vara som au pair i ett år, hon kan gå in här och läsa om vad som händer hemma i Sverige    och vi kan läsa hennes blogg om vad hon gör i USA      Men jag börjar med att uppdatera om vad som hänt sen sist ja...

Ovido - Quiz & Flashcards